قوانین پهپاد در اروپا و نقش سازمان EASA (سازمان ایمنی هوانوردی اروپا)
قوانین پهپاد در اروپا توسط سازمان EASA تنظیم شدهاند و هدفشان تضمین ایمنی، حریم خصوصی، و امنیت است. قوانین پهپادها از سال ۲۰۲۱ به شکل استاندارد و یکپارچه در اتحادیه اروپا درآمدهاند تا استفاده از پهپادها در همه کشورهای عضو، قوانین مشخص و واحدی داشته باشد.
این قوانین به سه دسته اصلی تقسیم میشوند:
الف. دسته عملیاتی “باز” (Open Category)
این دسته برای پروازهای کمخطر طراحی شده و به مجوز نیاز ندارد اما دارای محدودیتهای خاصی است:
- زیربخش A1: میتوانید پهپاد را روی افراد پرواز دهید اما نه روی تجمعات.
- زیربخش A2: پرواز نزدیک به افراد، البته نه در فاصلهای کمتر از ۳۰ متر.
- زیربخش A3: پرواز باید در مناطق دور از افراد و ساختمانها باشد.
ب. دسته عملیاتی “ویژه” (Specific Category)
این دسته شامل پروازهایی است که خطر بیشتری دارند و نیاز به ارزیابی ریسک و مجوزهای ویژهای از سازمانهای محلی دارد. اپراتورهای پهپاد باید ارزیابی ریسک انجام دهند و مجوزهای لازم را دریافت کنند.
ج. دسته عملیاتی “مجوز خاص” (Certified Category)
این دسته برای پروازهای پرخطرتر است، مانند پروازهای خودکار یا حمل کالا و مسافر. چنین فعالیتهایی نیاز به گواهیهای خاصی دارند و تنها برای پهپادهایی با استانداردهای بالا مجاز هستند.
-
سازمان EASA و نقش آن
EASA، که به اختصار European Union Aviation Safety Agency یا سازمان ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا نامیده میشود، مسئول وضع و نظارت بر قوانین هوانوردی در اتحادیه اروپا است. وظایف اصلی این سازمان شامل موارد زیر است:
- استانداردسازی و نظارت بر ایمنی
- ارائه آموزش و صدور گواهینامهها
-
نیازهای آموزشی و ثبتنام
اکثر کاربران پهپاد در اروپا باید دورههای آموزشی کوتاه را بگذرانند و آزمونی را پشت سر بگذارند. همچنین، اپراتورهای پهپاد با وزن بیش از ۲۵۰ گرم یا پهپادهایی که دارای دوربین هستند، باید در سیستم EASA ثبتنام کنند.